"UCZNIOWIE DUCHA ŚWIĘTEGO"
Wśród wielu wierzeń o charakterze religijnym pojawiło się w środowisku polskim Stowarzyszenie Panmunistyczne ("wszechogamiające") pod nazwą "Uczniowie Ducha Swiętego". Jego terenem rodzimym jest ziemia kielecka. Tutaj w XIX wieku żyła i działała Józefa Lesicka. Przypisywano jej zdolności prorocze; między innymi zapowiedziała nadejście ery Ducha świętego. Według pouczeń w czasach Mojżesza dominował Bóg Ojciec. Potem kolejno panowała epoka Jezusa Chrystusa, a od 2001 roku ma się zacząć era Ducha Świętego. Po śmierci Józefy Lisickiej jej córki założyły nową organizację religijną o nazwie Uczniowie Ducha Świętego, która zgodnie z obowiązującymi przepisami została zarejestrowana w urzędzie państwowym 15 lipca 1988 roku.
Uczniowie Ducha Świętego głoszą, że na sądzie Bożym przy Trójcy $świętej szczególne miejsce zajmie Mojżesz. W modlitwie "Ojcze nasz' ich zdaniem Jezus Chrystus uczył o dwóch królestwach: w niebie i na ziemi. Podczas swojej męki był Jezus zawieszony na krzyżu, ale nie umarł. Obowiązkiem wyznawców tej nowej religii jest podejmowanie starań o pokój w świecie oraz wyeliminowanie głodu, wojny i nędzy.
Dla Uczniów Ducha Świętego Kościół rzymskokatolicki jest matką wszystkich Kościołów chrześcijańskich, inne zaś spośród nich są jakby rodzeństwem. Każdy człowiek winien dbać o uczciwość i doznawać szacunku według miary swoich dobrych uczynków. Ma on cieszyć się wolnością i nie być ograniczany surowymi nakazami i zakazami. Gdy chodzi o wymiar Bożej sprawiedliwości nad światem, każdy człowiek będzie sądzony tylko indywidualnie. Podstawą do nauczania religii powinien być Nowy Testament z pominięciem Starego Testamentu. Najświętszym miejscem dla Uczniów Ducha Świętego są w Ziemi Świętej miny Qumran nad Morzem Martwym. Dniem świątecznym jest piątek, przeznaczony w godzinach wieczornych na uwielbienie Jezusa Chrystusa. Niedzielą zaś należy obchodzić jako dzień radości i godziwej rozrywki.
Doktryna wyznaniowa Uczniów Ducha Świętego zawiera, jak wynika z powyższego wyjaśnienia, różne odchylenia od zasad wiary katolickiej. Ze względu na ograniczony zasięg oddziaływania ta nowa religia ma charakter marginalny. Niemniej wywołuje pewien zamęt w umysłach i sercach ludzkich i jest jątrzącą raną na organizmie Mistycznego Ciała Chrystusa.
ks.Walerian Moroz CSMA
Artykuł pochodzi z czasopisma "EFFATHA-otwórz się!" 6/1996 r. ;str. 184-185
|