Ciekawe artykuły
Szukasz informacji o sektach?
Chcesz wiedzieć co zagraża Twojej wierze?
Nie wiesz jak bronić swojej wiary?
Potrzebujesz pomocy?
Chcesz nam pomóc?
Oświadczenie Ośrodków Informacji d/s sekt i NRR w sprawie działań p. Ryszarda Nowaka
Szukasz odpowiedniej literatury?
|
|
Za kurtyną Brahma Kumaris
"Jest naczynie pełne mleka. Wystarczy jedna kropla trucizny, a wszystko zamienia się w truciznę."
Światowy Uniwersytet Brahma Kumaris oficjalnie deklaruje:
"Wszyscy ludzie mają wrodzone dobro. Uczymy praktycznej metody medytacji, która pomaga każdemu człowiekowi zrozumieć jego wewnętrzną siłę i wartości. Jako ogólnoświatowa rodzina, której członkami
są ludzie z różnych środowisk, angażujemy się w rozwój duchowy i przemianę osobistą, wierząc, że są one kluczowe w tworzeniu pokojowego i sprawiedliwego świata. Podejmując wyzwania związane z szybkimi zmianami globalnymi, działamy na rzecz dobra całego
rodzaju ludzkiego, promując duchowe zrozumienie, przywództwo oparte na prawości oraz szczytne działania mające na celu stworzenie lepszego świata."1
Oficjalne źródła Brahma Kumaris donoszą, że aktualnie uniwersytet ma 825 000 studentów i ponad 8 500 centrów radża jogi w 100 krajach świata.2
Uniwersytet szczyci się takimi globalnymi przedsięwzięciami jak między innymi: Fundacja Dadi Janki, program "Obrazy i Głosy Nadziei", Szpital Globalny i Centrum Badań, uczestnictwem w stworzeniu programu "Żywe Wartości" (Living Values), "Wizje Lepszego Świata" oraz... statusem konsultanta w ONZ, o czym sam pisze:
"W naszej działalności kierujemy się założeniem zawartym w Preambule Karty Narodów Zjednoczonych - umacnianie wiary w fundamentalne prawa ludzkie, godność i wartość ludzkiej istoty..." Co kryje się za tą prezentacją? Poniżej zaledwie kilka faktów.
Tło historyczne
W 1936 roku w Hajdarabadzie, w prowincji Sindh, na terenie dzisiejszego Pakistanu, pewien bogaty i znany handlarz diamentów, Lekhraj Khubchand Kripalani doświadczył wizji, które miały całkowicie odmienić jego życie.
Lekhraj Kripalani był pobożnym bhaktem, uczniem 12 guru religijnych oraz wielkim biznesmenem. O rozmiarach i sile jego biznesu i majątku świadczy choćby fakt, że przyjmowano
go nawet na dworach królewskich ówczesnych Indii. Szczegółowy opis jego bogactwa oraz wpływów można znaleźć w autobiografii jego córki, BK Nirmal Shanta3.
Interesy Lekhraja sięgały Bengalu, gdzie w Kalkucie założył spółkę razem z Sewak Ramem4. Sewak Ram był jego krewnym i najbardziej zaufanym człowiekiem Lekhraj'a, z którym odbywał on regularne narady.5 Wspólnie otworzyli sklep z diamentami i biżuterią w najbardziej znanym centrum biznesowym Kalkuty. Sklep o nazwie Lakhi Raj-Sewak Ram&Sons znajdował się na dole, górne piętra zajmowali Lekhraj i Sewak Ram.6
Kiedy Lekhraj doświadczył wizji, ani on sam ani jego guru nie byli w stanie zrozumieć ich znaczenia.7 Pojechał do Benares, intelektualno-duchowego centrum Indii, gdzie spotkało go to samo. Nawet tamtejsi słynni uczeni nie byli w stanie wyjaśnić mu znaczenia tych wizji. Dopiero u Sewak Ram'a w Kalkucie Lekhraj znalazł odpowiedź na pytanie, co znaczą wizje, których doświadczył.8
To, czego doświadczył Lekhraj i co w konsekwencji wydarzyło się pomiędzy Lekhraj'em a Sewak Ram'em doprowadziło do
stworzenia nowej szkoły duchowej w Hajdarabadzie (Sindh), w której Sewak Ram razem z dwiema związanymi z nim matkami oraz Lekhraj
Kripalani odegrali bardzo ważne role w okresie od 1936 do 1942.9 Początkowa szkoła nazywała się Om Mandali. Ci, którzy na początku
zgromadzili się wokół wspomnianych osób i słuchali wiedzy przekazywanej w szkole, doświadczali, że nie była to zwykła ludzka wiedza.10
Rozpoznawali, że Najwyższy Ojciec Najwyższa Dusza Śiwa przekazuje Wiedzę poprzez medium (lub inaczej rydwan) ludzkiego ciała.11
Wiele osób dołączało do szkoły. Szczególnie matki i niezamężne kobiety były zainteresowane studiowaniem Wiedzy
przekazywanej w Om Mandali i wdrażaniem jej w życie. Wraz z rosnącą popularnością szkoły i wzrostem liczby jej studentów, doszło do
wewnętrznego starcia pomiędzy samymi studentami12 oraz do starcia z opozycją z zewnątrz. Niektóre z nauk przekazywanych w Om
Mandali, takich jak życie w czystości, braterska wizja każdego niezależnie od płci, równe traktowanie kobiet i mężczyzn, zostały odrzucone
przez pewne grupy społeczne i uznane za kontrowersyjne. Strony zderzyły się z sobą.13 Na przełomie 1941/42 zmarł Sewak Ram. Z czasem
stery szkoły przejął Lekhraj. Szkoła przeniosła się z Hajdarabadu do Karachi, a następnie w 1950-51 do Mount Abu, skąd Lekhraj Kripalani
stał się znany jako Brahma Baba.
W wyniku tarć wewnętrznych i zewnętrznych, wewnątrz Om Mandali powstały dwie grupy. Jedna grupa popierała Lekhraj
Kripalani'ego, którego nazywano Dadą Lekhraj. Druga grupa popierała Sevak Rama. Pierwsza grupa z czasem, po przeniesieniu się do
Mount Abu, przekształciła się w Brahma Kumaris14. Druga grupa grała początkowo dominującą rolę w Om Mandali. Są dowody, że Sewak
Ram i jeszcze kilkoro członków było nauczycielami także takich studentów jak Dada Lekhraj i Om Radhe.15 Ciała kilkorga z nich służyły jako
media dla Śiwy.16 Po odejściu Sevak Rama ślady zarówno po nim samym, jak po tych osobach zaginęły, a z upływem czasu seniorzy Brahma
Kumaris zaczęli ukrywać informacje o prawdziwym założycielu Szkoły, zmieniać fakty i rozpowszechniać historię, w której Dada Lehraj
przedstawiany jest jako, Prajapita, czyli pierwsza i główna postać organizacji, jej założyciel i jedyne medium Śiwy, natomiast Om Radhe jako
osoba odgrywająca rolę głównej matki.
Pęknięcie
W latach 50-tych, po przeniesieniu się do Mount Abu, przez wiele lat grupa osób zgromadzonych wokół Dady Lekhraj, którego
nazywano Brahmą Babą, żyła tam pozostając nieco na uboczu i w izolacji od reszty świata. Obok Dady Lekhraj uważanego za ojca ludzkości
(Prajapita), główną rolę w BIVV odgrywała Om Radhe, uważana za matkę ludzkości (Jagadamba). Kontakty BKIVV ze społeczeństwem wokół
rozwijały się powoli. Stopniowo zakładano ośrodki w większych miastach Indii i za granicą. Organizacja zaczęła oficjalnie siebie nazywać
BKIVV (Światowy Uniwersytet Brahma Kumaris). Dla studentów uniwersytetu ciało Dady Lekhraj był medium, poprzez które Najwyższy
Ojciec Śiwa wypowiadał prawdziwą Wiedzę Gity w formie murli17, które razem z czterema Obrazami Wiedzy miały być dla studentów BKIVV
najważniejszym źródłem wiedzy o duszy, Najwyższej Duszy, cyklu świata oraz historii samej organizacji - przedmiotem ich studiów
duchowych. Początkowo nikt nie zapisywał murli z myślą o ich przechowaniu. Gdy zaczęły powstawać ośrodki BKIVV w innych miastach,
pojawiła się potrzeba przesyłania lekcji tym, którzy w nich mieszkali oraz studentom przychodzącym do ośrodków z zewnątrz. Zaczęto więc
zapisywać murli, drukować je i wysyłać poza Mount Abu. Jednak nadal nikt nie myślał o jakiejś trwalszej formie ich przechowywania,
katalogowania itp. Papier z tekstami murli wykorzystywano w rozmaitych celach gospodarskich18 i wiele lekcji po prostu zniszczono. W 1965
odeszła Om Radhe. W styczniu 1969 odszedł Dada Lekhraj. Większa cześć lekcji z okresu 1947-1964/65, jeśli nie wszystkie, nie zachowała
się. W stanie niekompletnym zachowały się lekcje z okresu 1965-68. Styczeń 1969 stał dla wielu z BKIVV czasem poważnego egzaminu.
Stery organizacji przeszły w ręce studentów.
Pod koniec 1969 roku pojawił się w BKIVV nowy student z Farrukhabadu, Virendra Dev Dixit, którego zachowanie i zadawane
pytania w związku z Wiedzą zawartą w murli wprowadziły w BKIVV wiele zamieszania.19 Virendra okazał się niezwykle pilnym i dokładnym
studentem, dla którego najważniejsze było zrozumienie Wiedzy w murli i postępowanie według wskazówek w nich zawartych. Chcąc
zrozumieć, zadawał wiele pytań, na które nikt w BKIVV nie chciał bądź nie potrafił odpowiedzieć. Co więcej, nie ułatwiano mu dostępu do
murli. W centrum BKIVV w Ahmedabadzie zakazywano studentom zabierania kopii murli ze sobą, pomimo iż zalecenia w samych murli były
odmienne. Jednak Virendrze udało się zdobyć kopie murli i przestudiować je dokładnie, by następnie dojść do zaskakujących wniosków,
szokujących większość członków BKIVV wokół niego i w centrali tak bardzo, że próbowano nawet gróźb i siły fizycznej, aby powstrzymać go
przed ich ujawnianiem. Był to początek lat 70-tych. To do czego doszedł Virendra, studiując murli, podważało fundament, na którym
seniorzy BKIVV zbudowali swój autorytet. Głęboka i dokładna analiza murli doprowadziła do udowodnienia wielu zaskakujących rzeczy;
między innymi, że Dada Lekhraj nie może być uważany na pierwszy i jedyny rydwan Śiwy, pierwszego założyciela i tzw. Prajapitę, że celowo
bądź nieświadomie pominięto argumenty dowodzące, iż ktoś inny odgrywał główną rolę w początkowym okresie organizacji i był jej
duchowym ojcem, że wiedza przekazana przez Dadę Lekhraj jest jedynie wstępem, wiedzą podstawową, którą w przyszłości Śiwa sam musi
objaśniać, że niewłaściwie zinterpretowano, przekształcono bądź pominięto wiele części nauki i wprowadzono studentów w błąd, że na
samym szczycie organizacji, w kręgach seniorów dochodzi do poważnych wypaczeń i naruszeń w praktyce duchowej.20
Efektem odkryć dokonanych prze Virendrę i ujawnienia ich, było usunięcie go z BKIVV i zakazanie mu wstępu do jakiegokolwiek centrum uniwersytetu.
Równolegle, Virendra dostarczył BKIVV obszernych i logicznych wyjaśnień punktów z murli, pokazując w jaki sposób części wielu lekcji łączą
się ze sobą jak elementy idealnej mozaiki, odkrywając przed studentami nowe znaczenia. Seniorzy BKIVV nie zgodzili się z tym, co usłyszeli z
ust Virendry. Większość studentów, z którymi miał kontakt nie rozumiała o czym mówi bądź bała się, że ich także spotka wyrzucenie z
kręgów BKIVV. Nieliczna grupa poparła go. Rozpoznała, że jest to ten, o którym była wielokrotnie mowa w murli wygłaszanych przez Śiwę
poprzez ciało Dady Lekhraj- nowy rydwan Śiwy, a co za tym idzie nowy rozdział na ich duchowej ścieżce, duchowe studia bezpośrednio u
ŚivBaby.21 W taki sposób w 1976 roku powstał zalążek AIVV22, duchowej szkoły Wiedzy Zaawansowanej, której istnienie BKIVV próbuje
ukryć, zanegować i podważyć na wiele sposobów.
Ukrywane fakty
Po wyrzuceniu z BKIVV, Virendra przygotował w formie pisemnej szczegółowe wyjaśnienie wszystkiego do czego doszedł,
punktów z murli oraz czterech głównych obrazów i wysłał to do siedziby głównej BKIVV przesyłką poleconą. Nigdy nie otrzymał żadnego
zwrotu, więc uznał, że przesyłka musiała dotrzeć do adresata. Nikt z osób zarządzających BKIVV nie próbował się z nim kontaktować w tej
sprawie. Przez jakiś czas BKIVV próbował jeszcze stosować metody przemocy.23 Po jakimś czasie sprawy przycichły i wydawać się mogło, że
wszystko jest w porządku. Jednak tak się nie stało. BKIVV kontynuuje to, co robił na coraz większą skalę. Zamiast przekazywać światu
oryginalne przesłanie i prawdziwą Wiedzę otrzymaną od Śiwy, organizuje konferencje, seminaria, programy, mega programy, posiedzenia
na tematy różne, ale dalekie od tego, co jest zawarte w oryginalnych naukach, wydaje mnóstwo książek nie związanych z Wiedzą, zajmuje
się gotowaniem i serwowaniem wykwintnej kuchni i budowaniem coraz to większych siedzib. Za co? Za pieniądze zbierane od publiczności
do skarbonek, które ludzie dają im za przekazywanie fałszywej wiedzy!
Konsekwentnie udostępnianie są lekcje i materiały zawierające szczegółowe wyjaśnienia, w jaki sposób doszło i nadal dochodzi w
BKIVV do coraz poważniejszych i na coraz większą skalę wypaczeń oryginalnej Wiedzy przekazywanej w latach 1947-68 przez ciało Dady
Lekhraj, w jaki sposób seniorzy BKIVV rozpowszechniają spreparowane fakty i fałszywe informacje, w jaki sposób oszukują i manipulują nie
tylko studentami BKIVV, ale także opinią publiczną. Wiele materiałów na ten temat i dowodów dostępnych jest przez Internet.
Lista duchowych i intelektualnych wykroczeń BKIVV jest długa.
Oto wybór:
- Zafałszowanie daty urodzin Lekhraj Kripalani'ego, aby udowodnić, że w roku 1936 miał 60 lat, co z kolei ma być dowodem, że od
1936 roku był jedynym medium Śiwy.
- Fałszowanie początków i historii organizacji; przedstawianie faktów w sprzeczności do tego, co zawierają same murli (przekazy
Wiedzy; zachowane oryginalne nauki z lat 1965-6824).
- Fałszowanie zachowanych lekcji/przekazów Wiedzy (usuwanie części murli, zniekształcanie punktów, ukrywanie ich,
zakazywanie dostępu do murli, rozpowszechnianie zafałszowanej Wiedzy).
- Zafałszowanie czterech oryginalnych Obrazów Wiedzy, co zostało zakazane w oryginalnych naukach i rozpowszechnianie ich w
formie wypaczającej Wiedzę.
- Publiczne karcenie oraz wyrzucanie z grona studentów osób, które próbują egzekwować wskazówki zawarte w samych murli, a z
którymi nie zgadzają się kierownicy i seniorzy BKIVV (np. zagwarantowane studentom prawo do nieograniczonego korzystania
lekcji, zakaz kultu, trzymania wizerunków Dady Lekhraj oraz innych żywych i zmarłych członków BKIVV).
- Przekazywanie fałszywych informacji na temat obecności Śiwy w ciele Dadi Gulzar i zafałszowanie tych punktów w oryginalnych
murli, które bezpośrednio mówią, że jest to niemożliwe. Gromadzenie tysięcy osób z całego świata na spotkaniach z Śivą
rzekomo obecnym w ciele Dadi Gulzar.
- Rozprzestrzenianie fałszywych informacji o tym, że w BKIVV uczy się radża jogi i prowadzenie kursów medytacji pod nazwą
"radża joga", nie tylko nie mających nic wspólnego z radża jogą, o której jest mowa w zachowanych przekazach Wiedzy, a wręcz
jawnie stojących z nimi w sprzeczności.
- Rozprzestrzenianie fałszywych informacji prezentujących Dadę Lekhraj jako Prajapitę (Ojca Ludzkości), co nie znajduje
potwierdzenia w oryginalnych naukach.
- Utrudnianie i odmawianie dostępu do źródeł weryfikacji informacji i nauk szerzonych przez BKIVV studentom, którzy proszą o
weryfikację w oparciu o to, co zostało im zagwarantowana w oryginalnych naukach.
- Proszenie o datki, ofiary, dotacje i stwarzanie okazji do ich dawania na rzecz BKIVV, co jest zakazane w oryginalnych naukach
("Lepiej umrzeć niż prosić").
- Tworzenie struktur organizacyjnych o powiązaniach administracyjno-rządowych, co jest zakazane w oryginalnych naukach.
- Rozpowszechnianie kultu osoby Dady Lekhraj, honorowanie jego wizerunku w formie planszy medytacyjnej, zdjęć itd. co jest zakazane w oryginalnych naukach.
- Stosowanie metod przemocy emocjonalnej, mentalnej oraz fizycznej25.
Dowody niektórych z naruszeń udostępniają także sami członkowie oraz byli członkowie Brahma Kumaris poprzez niezależny serwis
informacyjny BKIVV. Na wszelkiego rodzaju zaproszenia do otwartego dialogu i wyjaśnienia tych oraz innych naruszeń i wypaczeń nauki Mistrza BKIVV odpowiada milczeniem bądź bywa, że stosuje przemoc, nawet publicznie, o czym pisze prasa zagraniczna.
W Polsce w lutym 2010 roku dziennikarze oraz osoby prywatne zwróciły się do Brahma Kumaris z siedzibą w Warszawie z prośbą o spotkanie i komentarz do
powyższych punktów zanim zostaną one upowszechnione. Organizacja opowiedziała milczeniem. Czy ktoś mający czyste sumienie, nie pragnący niczego ukryć, kto rzeczywiście dąży rozpowszechnienia Prawdy i działa na rzecz dobra na świecie zachowuje się w ten sposób?
Załącznik 1
Tajemnicza data narodzin Dady Lekhraj
Jest takie hinduskie powiedzenie: "Jeśli wpuścisz kroplę trucizny do dzbana pełnego mleka, całe mleko stanie się trucizną". Wydaje się, że
dyskusja nad faktami związanymi z datą narodzin Dady Lekhraj jest korzystna, jednak problemem jest utrzymanie równowagi.
Umysłowi ludzkiemu trudno jest utrzymać pozycję niezależnego obserwatora, który nie pragnie udowadniać swoich racji, a jedynie pokazuje fakty w
taki sposób, aby mówiły za siebie. Proszę wybaczyć uogólnienie. Mam nadzieję, że nikt nie poczuje się urażony. Odnoszę to przede wszystkim do samego siebie.
Od pewnego czasu prowadzę poszukiwania i udało mi się dotrzeć do pewnych dokumentów w Hindi związanych z Brahma Kumaris (BK)
pokazujących, że punkt widzenia BK na wiele spraw, także na datę urodzin Lekhraj Kripalani'ego zmienia się z upływem czasu. Jest wiele
rozbieżności w tym co mówią o Dadzie Lekhraj. Można zaobserwować, że prawdopodobnie usiłują stworzyć jakąś teorię manipulując
źródłami, ale nie są w stanie kontrolować wszystkich źródeł. Musi być jakaś przyczyna tego.
W 1976 roku Brahma Kumaris przeszli przez "podwójnie trudny czas". Z jednej strony musieli zmierzyć się z konsekwencjami fizycznego
zniszczenia, które nie miało miejsca26 (opinia publiczna, wielu członków mogło się rozczarować itp.) Z drugiej strony ujawniony został nowy
rydwan Śiwy, co spowodowało wiele zamieszania w BK.27 AIVV wyjaśnia, że wszystkie materiały przedstawiające nową wiedzę, to znaczy
zaawansowaną wiedzę, którą Śiwa ujawniał poprzez nowy rydwan, zostały przesłane do Mount Abu, do centrali BKIVV pocztą poleconą.
BKIVV musiał je przyjąć, ponieważ nie było żadnego zwrotu. W tamtym czasie materiały mogły zostać przechowane w departamencie
literatury, którym zarządzał Jagdish Bhai. Prawdopodobnie niewielu BK, jeśli ktokolwiek w tamtym czasie zastanowiło się nad tym co może
się wydarzyć w niedalekiej przyszłości i jakie mogą być konsekwencje ich zachowania wobec tego, który zastał rozpoznany w 1976 roku jako
"stały i wyznaczony" (mukarrar) rydwan Śiwy. Dotychczas nie udało się dotrzeć do dokumentów na temat co BK mówili na temat daty
narodzin Lekhraj'a w tamtym czasie, to znaczy w latach 70-tych. Jednak materiały publikowane od lat 80-tych pokazują coś ciekawego. To
prawdopodobnie Jagdish Bhai pierwszy zdał sobie sprawę z siły jaka kryła się w faktach ujawnionych przez AIVV zaprzeczających temu, że
Lekhraj jest pierwszym i jedynym medium Śiwy, a co za tym idzie założycielem. Jagdish Bhai jako przełożony departamentu literatury był
prawdopodobnie informowany o wszystkim, co ujawniał AIVV. Był on także odpowiedzialny za "trenowanie" studentów Brahma Kumaris w
temacie "jak postępować z Grupą Śankara", to znaczy AIVV.28 Studenci AIVV, którzy próbowali wytłumaczyć BK Prakashmani29 główne nauki
przekazywane poprzez nowy rydwan Śiwy, mówili, że skierowała ich do Jagdish'a.30 Zatem, musiał mieć silną pozycję. Wydaje się, że to
Jagdish Bhai mógł być tym, który zaczął zmieniać datę urodzin Lekhraj'a w publikacjach BK, najpierw w swoich własnych.31 Konsekwentnie,
jako przełożony departamentu literatury w BKIVV mógł próbować kontrolować inne publikacje dotyczące omawianego tematu. W "Krótkiej
biografii Brahmy Baby" nie zamieścił żadnej dany urodzin (albo ja jej nie widzę), co wydaje się czymś dziwnym w przypadku pisania czyjejś
biografii. Warto jest zwrócić uwagę na sformułowanie na jednej z pierwszych stron "Krótkiej biografii Brahmy Baby": "Kiedy Dada miał
około 55 lat alba raczej około 60-ciu, stawał się coraz bardziej oddany [...] nagle doświadczył wizji czteroramiennego Wisznu..." To
wyrażenie "raczej około 60-ciu" brzmi jak dziwny dodatek, ale oczywiście mogę się mylić. Następnie w Adi Dev, ponownie wydanym w roku
1983, tenże Jagdish wymienia rok 1876 jako rok urodzin Dady. Jak to możliwe, że w jednej publikacji nie jest pewny co do jego wieku, a w
innej opublikowanej mniej więcej w tym samym czasie podaje datę z taką precyzją? Tymczasem, magazyn Gyan Amrit z 1.02.1986
stwierdza: "...w 1936, kiedy [Dada Lekhraj] miał 50 lat, doświadczył wielu wizji, w których zobaczył..." To z kolei dowodzi, że Lekhraj urodził
się w 1886. Źródło w miarę niezależne (nie związane z BKIVV), "Zmaganie i cierpienia; osobiste świadectwo głównego sędziego" autorstwa
Hardayal Hardy'ego32 pokazuje Dadę Lekhraj jako 54-letniego człowieka, kiedy przebywał w Hajdarabadzie, gdzie odwiedził go autor książki.
To źródło podaje rok 1884 jako rok jego urodzin. To z kolei dowodzi, że Lekhraj miał 52 lata w 1936. Autobiografia Dadi Nirmal Shanta,
opublikowana lub wznowiona w 2007 podaje na stronie 42: "Kiedy Dada miał około 60-ciu lat, nastąpiła w nim nagła zmiana...". Autorka
opisuje to czas doświadczenia wizji w 1936 roku.
Wszystko to na coś wskazuje. Wygląda na to, że BK próbują usunąć stare dane i zaprezentować Dadę Lekhraj w nowej perspektywie,
perspektywie, która może uczynić go pierwszym i jedynym "rydwanem" Śiwy począwszy od 1936 roku. Aby mógł się nim sta bezwarunkowo, Dada musi mieć 60 lat w 1936.
Jeśli chodzi o datę urodzin Lekhraj'a coś podobnego można zaobserwować na stronach internetowych.33 Strony starające się zachować
neutralność, takie jak Wikipedia, cytują Hardayal Hardy'ego. Interesującym może być fakt, że piszą także bezpośrednio: "miał 85 lat gdy zmarł".34 Ta sama data urodzin, rok 1884, podawana jest przez Stephen'a Hunt'a w "Religie alternatywne. Wprowadzenie socjologiczne."35
Strona http://indianspiritualgurus.blogspot.com/2009/10/dada-lekhraj-founder-of-prajapita.html wymieniła dwie daty urodzin: rok 1884
na początku i 1854 w środkowej części tekstu. Wydaje się, że jest to przypadkowa pomyłka, omsknięcie się palca na klawiaturze
komputerowej. Strony internetowe BK w obecnym czasie (wszystkie przejrzane w czasie badania), prezentują rok 1876 jako datę urodzin
Lekhraj'a.
Archiwalne artykuły z Daily Mirror i Daily Mail z 1939 roku pokazują Lekhraja jako 44-letiego mężczyznę36. Jeden z artykułów z Daily Mail, z
5 lipca 1939 roku oznajmia w sprawie Om Mandali: "Majątek założyciela w Hajdarabadzie został już skonfiskowany. 44-letni Lekhraj Bhai,
który złożył przysięgę, że będzie jak Kriszna, indyjskie bóstwo, który miał 16 000 kobiet-żon. Lekhraj właśnie zakupił pięć autobusów. Uważa
się, że może usiłować rozwijać kult podróżując z miejsca na miejsce." W pozostałych artykułach także pisze się o 44-letnim Dadzie. Tak więc
te dokumenty czynią z Lekhraj'a 41-latka w 1936! Niemniej jednak można wyczuć jakiego rodzaju są to informacje. Krótkie artykuły wydają
się raczej próbą rozbudzenia emocji, wzbudzenia sensacji, a nie informacjami opartymi na obiektywnych faktach. Możliwe jest, że dane nie zostały poprawnie zweryfikowane.
Niemniej jednak, w oparciu o zgromadzony materiał, można stwierdzić, że w przypadku Dady Lekhraj mamy do czynienia z osobą, która w 1936 roku miała pomiędzy 41 a 60 lat.
W porządku, może się zdarzyć, że instytucja nie zna daty urodzin swojego tak zwanego założyciela. Dokumenty ulegają zniszczeniu,
zagubieniu, wybuchają konflikty, wojny, dochodzi do klęsk naturalnych... wreszcie, pamięć ludzka zawodzi. To naprawdę zdarza się; nie jest
to żadne przestępstwo. Jednak, instytucja BKIVV nigdy nie oświadczyła: "nie wiemy, ile miał lat..." Ta instytucja deklaruje różne
sprzeczne ze sobą rzeczy w różnych miejscach często bez odniesienia się do żadnych dowodów, źródeł i jeśli jest to robione celowo, jest
to przestępstwo popełnione na ludzkim umyśle i przestępstwo celowego wprowadzania innych w błąd. Co ciekawsze, Om Radhe,
najbliższa pomocniczka Dady Lekhraj, w swojej książce "Czy to jest sprawiedliwość", podaje, że Dada Lekhraj miał 54 lata w 1938, zatem
musiał się urodzić w 1884, w roku 1936 musiał mieć 52 lata. Zgodnie z tymi informacjami nie mógł być ani założycielem szkoły ani
pierwszym medium Śiwy.37
Kontakt z autorem poprzez redakcję.
Z uwagi na doniesienia o stosowanej przez Brahma Kumaris przemocy fizycznej w stosunku do osób ujawniających ich naruszenia i domagających się wyjaśnień dane autora zostały zastrzeżone. Kontakt z autorem możliwy jest przez redakcję pisma zamieszczającego materiały lub pod wskazanym w mailingu e-adresem.
Przypisy:
- http://www.bkwsu.org/
- "Brahma Kumaris Administration". BKWSU. http://www.bkwsu.org/whoweare/administration. Retrieved 2007-08-10. "Present statistics indicate that the University has 825,000
students and over 8,500 centres in 100 countries and territories."
- 3-in-One, Autobiography of Dadi Nirmal Shanti; Literature Department Brahma Kumaris, 2007
- Tamże.
- Tamże.
- Kalkuta, 7-A Lindsay Street, Surana Mansjon. Dane z: 3-in-One, Autobiography of Dadi Nirmal Shanti.
- Murli Khand 1,2 wyd. AIVV. Jest to wybór sakar murli i avyakt vani. Murli, czyli bezpośrednie przekazy wiedzy, są materiałem uznawanym przez Brahma Kumaris za nauki bezcielesnego
Śiwy przekazywane przez rydwan ludzkiego ciała; dla wszystkich studentów organizacji jest to źródło wiedzy o duszy, Najwyższej Duszy, cyklu, świecie i historii samego ruchu duchowego.
- Tamże.
- Gyan Amrit varsh 42 ank 02 (January 2007)
- A Biography of Brahma Baba, Jagdish Chander, BK Publications.
- Osobiste relacje osób z tamtych czasów dostępne w publikacjach Brahma Kumaris.
- Gyan Amrit varsh 42 ank 02 (January 2007)
- Tamże.
- Oficjalna nazwa BKIVV (Brahma Kumaris Iśvariya Viśvavidyalaya)
- Wybór murli Wiedzy z lat 1965-68. Oraz: Murli Khand 1,2 published by AIVV.
- Tamże.
- "Murli" to nazwa wypowiadanych ustnie lekcji.
- Relacje studentów dostępne w materiałach BKIVV.
- Ek adbhut kahani, published by AIVV
- Tamże.
- Cytaty z wypowiedzi bezpośrednich studentów AIVV w nagranych lekcjach.
- AIVV, Adhyatmik Iśvariya Viśvavidyalaya.
- Tamże. Oraz nagrania lekcji AIVV.
- Wybór murli Wiedzy z lat 1965-68. Gyan Amrit varsh 42 ank 02 (January 2007). Dowody w postaci punktów z oryginalnych nauk dostępne są na www.shivbaba.org.pl
- Panipat Newspaper, 14 February 2005
- Studenci BKIVV oczekiwali "fizycznego zniszczenia świata w 1976" na podstawie wspomnianego "nadchodzącego zniszczenia" w naukach organizacji. Studenci oczekiwali na fizyczne zniszczenie całego świata w wyniku niewłaściwego rozumienia nauk. Sprawę zatuszowano i usunięto wszelkie wzmianki na ten temat.
- Nagrania i publikacje AIVV. Ek Adbhut Kahani, publikacja AIVV.x
- Ibidem.
- Dadi Prakashmani była główną administratorką BKIVV w latach 1969-2007.
- Ibidem.
- Jest to założenie czekające na 100% potwierdzenie, kiedy ujawnione zostaną te najstarsze edycje książek Jagdish'a.
- 'Struggles and sorrows; the personal testimony of a chief justice' by Hardayal Hardy, 1984, Vikas (New Delhi)
- Ponieważ zawartości stron internetowych ciągle się zmieniają, cytowane strony zostały skopiowane w czasie przeglądania ich zawartości (październik 2009)
- http://en.wikipedia.org/wiki/Dada_Lekhraj
- Hunt, Stephen J. (2003). Alternative Religions: A Sociological Introduction. Ashgate Publishing, Ltd.. pp. 120. ISBN 0754634108. This source is referred to by few websites.
- '44 years old bhai', czyli "44-letni brat"
- 'Is This Justice?' by Om Radhe; Page 154. 'Male Members' Listed no 8: Lekraj Khubchand Kripalani, 54 years old, Om Niwas.
|
|