Ciekawe artykuły
Szukasz informacji o sektach?
Chcesz wiedzieć co zagraża Twojej wierze?
Nie wiesz jak bronić swojej wiary?
Potrzebujesz pomocy?
Chcesz nam pomóc?
Oświadczenie Ośrodków Informacji d/s sekt i NRR w sprawie działań p. Ryszarda Nowaka
Szukasz odpowiedniej literatury?
|
|
Sekty i Nowe Ruch Religijne
zagrożenie dla wolności jednostki ludzkiej i społeczeństwa
Zjawisko sekt i tzw. nowej religijności jest tak stare jak samo zjawisko religii w sensie globalnym. Są jednak systemy religijne bardziej lub mniej podatne na powstawanie tego typu organizacji. Krąg kultury judeo-chrześcijańskiej jest ze względu na swój indywidualistyczny charakter bardzo przychylny dla powstawania religijnych organizacji kontestatorskich.
Już w czasach antycznych powstawały różnorakie odłamy, czego ślady mamy już w Biblii np.:
Mt. 24:11; Mt. 7: 15; 1 Tym. 4:1-3; Jud. 1:4, 1:18-19,; 1 Jan. 4:1, 5:21, itd.
W okresie starożytności najgroźniejszymi sektami dla chrześcijaństwa ortodoksyjnego były:
arianizm, donatyzm, pryscylianizm, nowacjanizm, czy synkretyczny i dualistyczny manicheizm mający swoje źródła w mitologii irańskiej.
W średniowieczu ruchami kontestatorskimi były; ruchy katarów, waldensów i husytów.
XVI wiek i czasy reformacji aczkolwiek w wielu momentach słuszne w swym buncie wobec zaistniałych nadużyć katolicyzmu, przyczyniły się w prespektywie długofalowej do niespotykanego zatomizowania światowego protestantyzmu, a tym samym powstania wielu apokaliptycznych, milenarystycznych i fundamentalistycznych sekt chrześcijańskich szczególnie w XIX i XX w.
Gwałtowne przemiany światopoglądowe XX w., rozwój komunikacji, łączności, przepływu osób idei, spowodował powstanie sekt synkretycznych, poprzez połączenie wątków wschodnich filozofii religijnych ( hinduizm, buddyzm, konfucjonizm, islam) z elementami chrześcijańskimi.
Ten synkretyczny nurt we współczesnym świecie nazywamy nurtem New Age, a sztandarowymi jego postaciami są: Rudolf Steiner (antropozof), Helena Bławatska (teozofka),
Carl Jung ( psycholog), Teihard de Chardin ( filozof), Merylian Ferguson ( pisarka), Schirley McLine (aktorka).
Prąd ten jest całkowicie antychrześcijański w swym przesłaniu, czerpiący swą siłę oprócz filozofii wschodu z nowoczesnych ateistycznych osiągnięć psychoanalizy w połączeniu z szamanizmem, animizmem, elementami magii i astrologii.
Osoba chrześcijańskiego Jezusa zastąpiona jest tam wizją szamańskiego Jezusa, któremu niektóre nurty New Age- odmawiają nawet historyczności- twierdząc że jest on tylko bezosobową energią kosmiczną, którą można w pełni poznać (nie uwierzyć!) i manipulować wedle własnego uznania- przez wsłuchanie się uważne w wykłady guru wschodnich systemów religijnych, wschodnich sztuk walki, jak również w "swe wewnętrzne światło".
Takie podejście do kwestii wiary jest nawiązaniem do zabobonów przedchrześcijańskich, dawno wymarłych, i ośmieszonych już przez apologetów wczesnochrześcijańskich i judaistów (św. Ireneusz, Tertulian, Orygenes, św. Hipolit i in.), a z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego ( w tym katolickiego)- jest to filozofia bluźniercza!
Słowo sekta wywodzi się z języka łacińskiego sequi lub sectare- gdzie oznacza " iść za kimś", lub "odcinać się od kogoś". Apostoł Paweł używał w swych listach (zawartych w Biblii-N.T) na oznaczenie sekty terminu greckiego-"hairesis"( herezja)- będącego przeciwieństwem słowa "ecclesia"-(Kościół).
Wewnątrz bardzo szerokiej i "pojemnej" grupy sekt istnieje podgrupa: "sekty destrukcyjne",
o charakterze antyspołecznym np.: (Dzieci Boga w Polsce znani pod nazwą Rodzina Miłości ,
Niebo- Zbór Chrześcijan Leczenia Duchem Bożym, Chrystianie, I.S.C.O.N- czyli tzw. Hare Kriszna, wszelkie loże satanistyczne, Brahma Kumaris, organizcje praktykujące Tantre Jogę, Sekta Rajnesha), antywychowawczym np. (Kościół Zjednoczenia, Kościół Scjentologiczny, Świadkowie Jehowy), oraz antypaństwowym np.( Białe Bractwo, Najwyższa Prawda- Aum, Gałąź Dawida- Koresh, Świątynia Słońca).
Pan Stephen Hassan (były członek Kościoła Zjednoczenia- Moonie's)w swej książce pt. "Psychomanipulacja w sektach" dokonuje szczegółowego podziału na kolejne etapy indoktrynacji i tzw. "obróbki osobowości", jaką przechodzą wszyscy członkowie sekt i tzw. N.R.R. Niektórzy specjaliści zajmujący się tzw. "terapią wyjścia", rozróżniają pojęcia "pranie mózgu", od "systemu zmiany osobowości / świadomości/".
Proces przemiany świadomości zasadniczo składa się z następujących etapów:
rozmrażanie
przetwarzanie
zamrażanie
Na proces I składają się następujące zjawiska:
rozbicie dotychczasowej struktury osobowości
zmniejszenie poczucia bezpieczeństwa
doprowadzenie do degradacji obrazu siebie i społeczeństwa
doprowadzenie do stanów regresji
sztuczne wywołanie stanów lęku, niepokoju, zagrożenia, zaburzeń samooceny itd.
wykorzystanie przez werbowników (w takich sytuacjach mechanizmów obronnych organizmu człowieka- tj. przylgnięcie emocjonalne do werbującego...)
Na etap II składa się:
ograniczenie ( lub pozbawienie) snu; celem doprowadzenie do zaburzeń percepcyjnych takich jak: wzrostu intensywności marzeń, niekontrolowanych obrazów wrażeniowych i halucynacji, myślenia magicznego i życzeniowego.
niszczenie głodem; celem doprowadzenia do: osłabienia, apatyczności (werbowanego),
zaniku krytycyzmu, inicjatywy, a przede wszystkim podatności na sugestię
wprowadzenie transferu nowej osobowości, przy pomocy transów hipnotycznych,
wizualizacji, seansów narkotycznych i spirytystycznych "channeling"( kanałowanie),
i rzekomą materializację, stałe monotonne śpiewy, medytacje, mantry, techniki oddechowe
czy biseksualne, w sektach o podłożu biblijnym przechodzenie intensywnej szkoły biblijnej, w połączeniu z wykładnią metodologiczną ( w organizacji "Strażnica"-" Teokratyczna
Szkoła Służby Kaznodziejskiej").
Na III etap werbunku przedstawia się następująco:
nieustanne powtarzanie nowych wzorców i postaw, właściwe "przestrojenie" osobowości
werbowanego
przekształcające "ofiarę..." w "oprawcę..." zdobywającego nowe ofiary.
Członek zatrzymywany jest w sekcie przez zastosowanie wewnątrz nowej grupy następujących metod ; socjo i psychotechnik:
a) bombardowanie miłością
b) miłosne łowienie " flirty fishing"
c) bombardowanie intelektualne (zalew publikacji i materiałów propagandowych sekty)
d) alienacja intelektualna, zwana też myślobójstwem- ang. "menticide"
e) system zamkniętej logiki
f) kontrola racjonalnego myślenia- tzw. " though control"
g) hamowanie myślenia refleksyjnego
h) wyobcowanie społeczne i intelektualne (odizolowanie od edukacji świeckiej, mediów, książek, od przyjaciół znajomych, rodziny, służby zdrowia itp.)
i) przymusowa perswazja czyli uświadamianie obiektowi werbunku kto jest w danym miejscu
"Panem i Władcą" ( kontrola korespondencji, reglamentacja spotkań i ich kontrola,
szantaż, wykorzystywanie seksualne, i intelektualne-darmowa praca na rzecz sekty)
j) rozdawnictwo leków i pieniędzy (niekiedy uzależnienie narkotyczne lub przez podjęcie
pracy u członka sekty, a w dalszej konsekwencji dalsze uzależnienie).
k) pochlebstwo i nobilitacja wewnątrz struktury organizacyjnej sekty.
Sekty dzielą się na kilka "działów":
sekty o pochodzeniu chrześcijańskim (najczęściej o odcieniu fundamentalistycznym, lub
apokaliptycznym), najczęściej powstałe na podłożu protestantyzmu), np.: Mormoni,
Świadkowie Jehowy, Epifamiści, Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego, Kościół Zjedno-
czenia, Chrystianie, Maryjne Dzieło Pokuty,... .
sekty synkretyczne z nurtu New Age ( Era Wodnika), w tej grupie działają sekty terapeutycz-
ne- np. Reiki, DU, Silva Mind Control; grupy szamanistyczne i animistyczne.
sekty okultystyczno-gnostyckie: ( sataniści, lucyferianie, czarna i biała magia, spirytyści,
ugrupowania gnostyckie i teozoficzne, różokrzyżowcy, masoneria- wszelkich rytów i
obediencji.
sekty orientalne: Hare Kriszna, Misja Boskiej Światłości ,Światowy Uniwersytet Duchowy
Brahma Kumaris, Ruch Świadomości Baba Ji,... .
Ludzi przyciąga do sekt wiele przesłanek, można tutaj wymienić chociaż kilka, są to: potrzeba przynależności do małej egalitarnej i "ciepłej" wspólnoty, poszukiwanie jasnych i prostych odpowiedzi na współczesne problemy życia i świata, poszukiwanie tożsamości kulturowej szczególnie w środowiskach wielkomiejskich zatomizowanych społeczności, potrzeba bycia wyróżnionym i rozpoznanym, poszukiwanie transcendentnych odniesień do jakiegoś bytu boskiego- nadnaturalnego, potrzeba duchowego kierownictwa, potrzeba zaangażowania się i włączenia do jakiejś szczytnej organizacji w celach samorealizacji doskonalenia.
Sekta posiada swój specyficzny sposób funkcjonowania, podejścia do konwertytów, świata profanum, oryginalnego ujęcia "PRAWDY", ścisłą dyscyplinę wewnątrz grupy, oraz połączone z tym dławienie indywidualności, oraz poważne odchylenia doktrynalne zmieniające diametralne przesłane biblijno-ewangeliczne.
W sekcie ma kilku osobników biernych (w katolicyzmie popularne stwierdzenie- "jestem wierzący ale niepraktykujący"), organizacja taka posiada charyzmatyczne przywództwo,
PRAWDA JEST TYLKO W SEKCIE!, świat tkwi w mocy szatana albo demonów, nie ma możliwości "zreformowania go" przez włączenie się w życie wspólnoty ludzkiej, na zasadach aktywnych. Jedyne co można, a nawet należy zrobić- to za wszelka cenę uratować chociaż niektórych od zagłady ( przez nawrócenie ich na właściwą wiarę!).
Wszyscy członkowie sekty z utęsknieniem oczekują bliskiego już powrotu- lub nadejścia boskiego "terminatora", który naprawi ten "zdegenerowany świat" przez fizyczną i duchową eksterminację wszystkich nie należących do danej ( ich) denominacji religijnej.
Wiele publikacji podkreśla, że grupą społeczną najbardziej podatną na prozelityzm sekt
i N.R.R..- jest młodzież, szczególnie idealistyczna, uduchowiona, "dusząca się niejako" w sztywnych ramach tradycyjnej religijności ludowej o odcieniu wizjonersko-maryjnym.
Dlatego po przełomie 1989 r.- ilość zarejestrowanych, legalnie związków religijnych w Polsce wzrosła z 37 (1989 r.) do 149 ( lipiec 1997 r.), a według KG Policji (styczeń 1998 r.) dalsze ok. 200 działa w podziemiu lub półlegalnie pod przykrywka fundacji zagranicznych, światopoglądowych, szkół medytacji i samorealizacji na podbudowie filozofii wedyjskiej i buddyjskiej.
Zakrawa na tragikomedię, że w "Raporcie o stanie Państwa" z grudnia 1995 r. Biuro Bezpieczeństwa Narodowego przy Prezydencie RP, w rozdz. VII zaliczyło agresywną działalność sekt za niebezpieczeństwo dla sprawnego funkcjonowania państwa i ładu społecznego, a już rok później sekty nie były żadnym problemem... !
Osoba uwikłana w jakąś sektę czy tzw. nowy ruch religijny ( nie mylić z ruchami katolickimi skupionymi w R.R.K. w Warszawie, mające asystencję kościelną z ramienia Episkopatu Polski), przejawia nagłą, niewytłumaczalną zmianę upodobań, poglądów i postaw.
Przejawia się to w następujący sposób:
- Nagła zmiana osobowości.
- Osoby takie sprawiają wrażenie nieobecnych (czasami jest to stan podobny do transu).
- Zamknięcie się w sobie i tajemniczość.
- Posługiwanie się żargonem (językiem) sekty...
- Nowy sposób odżywiania się.
- Nowe kontakty towarzyskie.
- Utrata poczucia humoru.
- Utrata zdolności krytycznego spojżenia.
- Przesadny krytycyzm.
- Przyjmowanie agresywnej postawy obronnej.
- Utrata umiejętności abstrakcyjnego myślenia i nie używanie metafor, utrata płynności wypowiedzi i zmiana dotychczasowego sposobu formułowania myśli
- Ograniczenie zdolności do zawierania związków intymnych.
- Brak uczuć i chłód w stosunkach z rodziną i przyjaciółmi ("żywe trupy", "...tato-śmierdzisz trupem!")
- Zmiany fizyczne- nagły spadek lub przyrost wagi spowodowany nieodpowiednią dietą, bezsennością, przemęczeniem.
- Zachowania neurotyczne, psychotyczne, skłonności samobójcze
- Niezwykłe podniecenie i witalność, lub przeciwnie apatyczność i zniechęcenie (uzależnione od technik zastosowanych przez werbownika).
- Fascynacja nową literaturą ( religijną).
- Częste znikanie z domu bez podania wiarygodnych przyczyn, oraz czasu powrotu.
- Znikanie z domu początkowo drobnych sum pieniężnych, później akcji, obligacji, pamiątek rodzinnych, biżuterii, złota, walut obcych itp.
- Nagłe telefony od osób obcych z zapytaniem o osobę ( będącą poddana werbunkowi), po
prośbie o przedstawienie się -nagłe odłożenie słuchawki.
- Zaniechanie praktyk religijnych, dewastacja obrazów o tematyce religijnej, porzucenie szkoły lub studiów ( przy wcześniejszym "opuszczeniu się" w nauce).
Nie warto jednak samemu podejmować działań mających na celu odzyskanie osoby uwikłanej w organizacji sekciarskiej, gdyż można popełnić wiele nieodwracalnych błędów, trudnych później do poprawienia lub wręcz niemożliwych.
Najlepiej skontaktować się z którąś z działających na terenie Polski organizacji kompetentnych i fachowych w tym temacie, posiadającej doświadczenie i odpowiednią kadrę.
Wszelkie porady są udzielane bezpłatnie przez osoby tam usługujące.
W Polsce działa kilka organizacji o charakterze antykultowym.
Najstarszą z nich jest Stowarzyszenie Ruch Effatha mający ośrodki konsultacyjne d/s. sekt
i tzw. nowej religijności przy parafiach rzymsko-katolickich i Instytutach Kultury Chrześcijańskiej (ok. 30 ośrodków).
Stowarzyszenie to posiada największe doświadczenie z racji działalności od 1989 r.
Drugą instytucją zajmującą się tym problemem są ośrodki dominikańskie rozproszone w kilku dużych aglomeracjach miejskich polski Centralnej i Płd. Ośrodki te działają od 1994 r.,
Najstarszym z nich jest słynne Centrum Informacji i Dokumentacji Nowych Ruchów Religijnych i Sekt w Krakowie.
Trzecią organizacją jest Stowarzyszenie Ruch Obrony Rodziny i Jednostki z siedzibą
w Wołominie, mającą w chwili obecnej trzy ośrodki pomocy dla osób poszkodowanych przez sekty.
Działa również w Polsce kilka (3) ośrodków d/s. sekt i N.R.R. pod auspicjami "Civitas Christiana".
Na świecie działa ponad 1000 organizacji antykultowych świeckich, katolickich, protestanckich, z którymi Stowarzyszenie Ruch Effatha i Dominikanie są w kontakcie i we współpracy.
Należą do nich m. in. Association de Defense de I indyvidu (ADFI)- Francja;
The Dialog Center International- Dania; Schweizeriche Arbeitsgruppe gegen Destructive Kulte- Szwajcaria; New Zealand Parents Group- Nowa Zelandia, Council on Mind Abuse- Kanada, Toruko Homa- Japonia; American Family Fundation- U.S.A.; Samenwerkende Ouders Sekteleden- Holandia;....
Opracował: Dariusz Fras
Opracowano na podstawie:
- ks. Bp. Zygmunt Pawłowicz- Kościół Katolicki i Sekty w Polsce., Gdańsk 1996 r.
- ks. Andrzej Zwoliński- Anatomia sekty, Kraków 1996 r.
- Jean Ritche- Sekty -Uwaga Rodzice!, Warszawa 1994 r.
- Eleen Barker- Nowe Ruchy Religijne, Kraków 1997 r.
- Vaclaw P. Borovicka- Sekty Szatańskich Bogów, Warszawa 1997 r.
- Stephan Hassan- Psychomanipulacja w sektach, Łódź 1997 r.
- Pr. zb. w przekł. ks. Antoniego Kajzerka- Wspólnoty Kościelne, Niezależne
Grupy Religijne, Sekty, Warszawa 1994 r.
- Jean Ritche- Tajemniczy Świat Sekt i Kultów, Warszawa 1994 r.
- ks. Władysław Nowak- sekty w Polsce a Młodzież, Olsztyn 1995 r.
- 10. ks. Stanisław Pyszka SJ- Kościół katolicki a Sekty, Kraków 1994 r.
- o. Piotr Jordan Śliwiński OFM Cap.- Religijna Sałatka- kilka słów o nowych formach
religijnych i parareligijnych, Poznań 1996 r.
- David Boadella- Toksyczni Terapeuci przemoc religijna, sekty, Warszawa 1994 r.
- Andrzej J. Sarwa- Herezjarchowie i Schizmatycy, Poznań 1991 r.
- Włodzimierz Bednarski- W Obronie Wiary- Pismo święte a nauka Świadków Jehowy, innych sekt i wyznań niekatolickich, Gdańsk-Toruń 1997 r.
- dr Grzegorz Fels- Dwa Oblicza Hare Kriszna, Niepokalanów 1997 r.
- dr Grzegorz Fels- Świadkowie Jehowy bez retuszu, Niepokalanów 1995 r.
- Josh Mcdowell, Don Sterart- Oszukani- w co wierzą kulty i jak przyciągają wyznawców ?,
Lublin 1994 r.
- Adolf Holl- Heretycy- Panorama myśli kacerskiej i ruchu dysydenckiego w chrześcijań- stwie, Gdynia 1997 r.
- Mitch Pacwa- Katolicy wobec New Age, Kraków 1994 r.
- Douglas Groothuis- Jezus w świetle New Age, Warszawa 1996 r.
- Douglas Groothuis- New Age - czy naprawdę nowa era?, Katowice 1994 r.
- Tadeusz Doktór- Ruchy Kultowe, psychologiczna charakterystyka uczestników,
Kraków 1991 r.
- Caryl Matriciana- Bogowie New Age, Warszawa 1997 r.
- Bernard Frank- Leksykon New Age, Kraków 1997 r.
- Pr. zb. pod red. ks. dr hab. St. Dobrzanowskiego- New Age- Pseudoreligia,
Kraków 1994 r.
- ks. Andrzej Zwoliński- Wokół Masonerii, Kraków 1995 r.
- Maurice Blondel- Filozoficzne Wyzwania Chrześcijaństwa, Kraków 1994 r.
- s. Michaela Pawlik O.P.- Złudne Uroki Duchowości Wschodu, Warszawa 1993 r.
- Roczniki Czasopisma "EFFATHA- OTWÓRZ SIĘ!" z lat 1990-1997.
- Biblia w przekładzie Brytyjskiego i Zagranicznego Towarzystwa Biblijnego w Warszawie,
United Bible Societies: 1975 r., wyd. polskie 1991 r.
- Biblia Tysiąclecia wyd.II, wyd. Pallotinum, Poznań 1980 r.
|
|