Stowarzyszenie Effatha - sekty, zagrożenia wiary, apologetyka
www.effatha-org.7m.pl
Jan Paweł II o sektach

  • Ciekawe artykuły

  • Szukasz informacji o sektach?

  • Chcesz wiedzieć co zagraża Twojej wierze?

  • Nie wiesz jak bronić swojej wiary?

  • Potrzebujesz pomocy?

  • Chcesz nam pomóc?

  • Oświadczenie Ośrodków Informacji d/s sekt i NRR w sprawie działań p. Ryszarda Nowaka

  • Szukasz odpowiedniej literatury?

  • Wstecz

    Sekty i Nowe Ruch Religijne

    zagrożenie dla wolności jednostki ludzkiej i społeczeństwa

    Zjawisko sekt i tzw. nowej religijności jest tak stare jak samo zjawisko religii w sensie globalnym. Są jednak systemy religijne bardziej lub mniej podatne na powstawanie tego typu organizacji. Krąg kultury judeo-chrześcijańskiej jest ze względu na swój indywidualistyczny charakter bardzo przychylny dla powstawania religijnych organizacji kontestatorskich.

    Już w czasach antycznych powstawały różnorakie odłamy, czego ślady mamy już w Biblii np.:
    Mt. 24:11; Mt. 7: 15; 1 Tym. 4:1-3; Jud. 1:4, 1:18-19,; 1 Jan. 4:1, 5:21, itd. W okresie starożytności najgroźniejszymi sektami dla chrześcijaństwa ortodoksyjnego były: arianizm, donatyzm, pryscylianizm, nowacjanizm, czy synkretyczny i dualistyczny manicheizm mający swoje źródła w mitologii irańskiej.

    W średniowieczu ruchami kontestatorskimi były; ruchy katarów, waldensów i husytów. XVI wiek i czasy reformacji aczkolwiek w wielu momentach słuszne w swym buncie wobec zaistniałych nadużyć katolicyzmu, przyczyniły się w prespektywie długofalowej do niespotykanego zatomizowania światowego protestantyzmu, a tym samym powstania wielu apokaliptycznych, milenarystycznych i fundamentalistycznych sekt chrześcijańskich szczególnie w XIX i XX w.

    Gwałtowne przemiany światopoglądowe XX w., rozwój komunikacji, łączności, przepływu osób idei, spowodował powstanie sekt synkretycznych, poprzez połączenie wątków wschodnich filozofii religijnych ( hinduizm, buddyzm, konfucjonizm, islam) z elementami chrześcijańskimi.

    Ten synkretyczny nurt we współczesnym świecie nazywamy nurtem New Age, a sztandarowymi jego postaciami są: Rudolf Steiner (antropozof), Helena Bławatska (teozofka), Carl Jung ( psycholog), Teihard de Chardin ( filozof), Merylian Ferguson ( pisarka), Schirley McLine (aktorka).

    Prąd ten jest całkowicie antychrześcijański w swym przesłaniu, czerpiący swą siłę oprócz filozofii wschodu z nowoczesnych ateistycznych osiągnięć psychoanalizy w połączeniu z szamanizmem, animizmem, elementami magii i astrologii.

    Osoba chrześcijańskiego Jezusa zastąpiona jest tam wizją szamańskiego Jezusa, któremu niektóre nurty New Age- odmawiają nawet historyczności- twierdząc że jest on tylko bezosobową energią kosmiczną, którą można w pełni poznać (nie uwierzyć!) i manipulować wedle własnego uznania- przez wsłuchanie się uważne w wykłady guru wschodnich systemów religijnych, wschodnich sztuk walki, jak również w "swe wewnętrzne światło".

    Takie podejście do kwestii wiary jest nawiązaniem do zabobonów przedchrześcijańskich, dawno wymarłych, i ośmieszonych już przez apologetów wczesnochrześcijańskich i judaistów (św. Ireneusz, Tertulian, Orygenes, św. Hipolit i in.), a z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego ( w tym katolickiego)- jest to filozofia bluźniercza!

    Słowo sekta wywodzi się z języka łacińskiego sequi lub sectare- gdzie oznacza " iść za kimś", lub "odcinać się od kogoś". Apostoł Paweł używał w swych listach (zawartych w Biblii-N.T) na oznaczenie sekty terminu greckiego-"hairesis"( herezja)- będącego przeciwieństwem słowa "ecclesia"-(Kościół).

    Wewnątrz bardzo szerokiej i "pojemnej" grupy sekt istnieje podgrupa: "sekty destrukcyjne", o charakterze antyspołecznym np.: (Dzieci Boga w Polsce znani pod nazwą Rodzina Miłości , Niebo- Zbór Chrześcijan Leczenia Duchem Bożym, Chrystianie, I.S.C.O.N- czyli tzw. Hare Kriszna, wszelkie loże satanistyczne, Brahma Kumaris, organizcje praktykujące Tantre Jogę, Sekta Rajnesha), antywychowawczym np. (Kościół Zjednoczenia, Kościół Scjentologiczny, Świadkowie Jehowy), oraz antypaństwowym np.( Białe Bractwo, Najwyższa Prawda- Aum, Gałąź Dawida- Koresh, Świątynia Słońca).

    Pan Stephen Hassan (były członek Kościoła Zjednoczenia- Moonie's)w swej książce pt. "Psychomanipulacja w sektach" dokonuje szczegółowego podziału na kolejne etapy indoktrynacji i tzw. "obróbki osobowości", jaką przechodzą wszyscy członkowie sekt i tzw. N.R.R. Niektórzy specjaliści zajmujący się tzw. "terapią wyjścia", rozróżniają pojęcia "pranie mózgu", od "systemu zmiany osobowości / świadomości/".

    Proces przemiany świadomości zasadniczo składa się z następujących etapów:

  • rozmrażanie
  • przetwarzanie
  • zamrażanie

    Na proces I składają się następujące zjawiska:

  • rozbicie dotychczasowej struktury osobowości
  • zmniejszenie poczucia bezpieczeństwa
  • doprowadzenie do degradacji obrazu siebie i społeczeństwa
  • doprowadzenie do stanów regresji
  • sztuczne wywołanie stanów lęku, niepokoju, zagrożenia, zaburzeń samooceny itd.
  • wykorzystanie przez werbowników (w takich sytuacjach mechanizmów obronnych organizmu człowieka- tj. przylgnięcie emocjonalne do werbującego...)

    Na etap II składa się:

  • ograniczenie ( lub pozbawienie) snu; celem doprowadzenie do zaburzeń percepcyjnych takich jak: wzrostu intensywności marzeń, niekontrolowanych obrazów wrażeniowych i halucynacji, myślenia magicznego i życzeniowego.
  • niszczenie głodem; celem doprowadzenia do: osłabienia, apatyczności (werbowanego), zaniku krytycyzmu, inicjatywy, a przede wszystkim podatności na sugestię
  • wprowadzenie transferu nowej osobowości, przy pomocy transów hipnotycznych, wizualizacji, seansów narkotycznych i spirytystycznych "channeling"( kanałowanie), i rzekomą materializację, stałe monotonne śpiewy, medytacje, mantry, techniki oddechowe czy biseksualne, w sektach o podłożu biblijnym przechodzenie intensywnej szkoły biblijnej, w połączeniu z wykładnią metodologiczną ( w organizacji "Strażnica"-" Teokratyczna Szkoła Służby Kaznodziejskiej").

    Na III etap werbunku przedstawia się następująco:

  • nieustanne powtarzanie nowych wzorców i postaw, właściwe "przestrojenie" osobowości werbowanego
  • przekształcające "ofiarę..." w "oprawcę..." zdobywającego nowe ofiary.

    Członek zatrzymywany jest w sekcie przez zastosowanie wewnątrz nowej grupy następujących metod ; socjo i psychotechnik:

    a) bombardowanie miłością

    b) miłosne łowienie " flirty fishing"

    c) bombardowanie intelektualne (zalew publikacji i materiałów propagandowych sekty)

    d) alienacja intelektualna, zwana też myślobójstwem- ang. "menticide"

    e) system zamkniętej logiki

    f) kontrola racjonalnego myślenia- tzw. " though control"

    g) hamowanie myślenia refleksyjnego

    h) wyobcowanie społeczne i intelektualne (odizolowanie od edukacji świeckiej, mediów, książek, od przyjaciół znajomych, rodziny, służby zdrowia itp.)

    i) przymusowa perswazja czyli uświadamianie obiektowi werbunku kto jest w danym miejscu "Panem i Władcą" ( kontrola korespondencji, reglamentacja spotkań i ich kontrola, szantaż, wykorzystywanie seksualne, i intelektualne-darmowa praca na rzecz sekty)

    j) rozdawnictwo leków i pieniędzy (niekiedy uzależnienie narkotyczne lub przez podjęcie pracy u członka sekty, a w dalszej konsekwencji dalsze uzależnienie).

    k) pochlebstwo i nobilitacja wewnątrz struktury organizacyjnej sekty.

    Sekty dzielą się na kilka "działów":

  • sekty o pochodzeniu chrześcijańskim (najczęściej o odcieniu fundamentalistycznym, lub apokaliptycznym), najczęściej powstałe na podłożu protestantyzmu), np.: Mormoni, Świadkowie Jehowy, Epifamiści, Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego, Kościół Zjedno- czenia, Chrystianie, Maryjne Dzieło Pokuty,... .
  • sekty synkretyczne z nurtu New Age ( Era Wodnika), w tej grupie działają sekty terapeutycz- ne- np. Reiki, DU, Silva Mind Control; grupy szamanistyczne i animistyczne.
  • sekty okultystyczno-gnostyckie: ( sataniści, lucyferianie, czarna i biała magia, spirytyści, ugrupowania gnostyckie i teozoficzne, różokrzyżowcy, masoneria- wszelkich rytów i obediencji.
  • sekty orientalne: Hare Kriszna, Misja Boskiej Światłości ,Światowy Uniwersytet Duchowy Brahma Kumaris, Ruch Świadomości Baba Ji,... .

    Ludzi przyciąga do sekt wiele przesłanek, można tutaj wymienić chociaż kilka, są to: potrzeba przynależności do małej egalitarnej i "ciepłej" wspólnoty, poszukiwanie jasnych i prostych odpowiedzi na współczesne problemy życia i świata, poszukiwanie tożsamości kulturowej szczególnie w środowiskach wielkomiejskich zatomizowanych społeczności, potrzeba bycia wyróżnionym i rozpoznanym, poszukiwanie transcendentnych odniesień do jakiegoś bytu boskiego- nadnaturalnego, potrzeba duchowego kierownictwa, potrzeba zaangażowania się i włączenia do jakiejś szczytnej organizacji w celach samorealizacji doskonalenia.

    Sekta posiada swój specyficzny sposób funkcjonowania, podejścia do konwertytów, świata profanum, oryginalnego ujęcia "PRAWDY", ścisłą dyscyplinę wewnątrz grupy, oraz połączone z tym dławienie indywidualności, oraz poważne odchylenia doktrynalne zmieniające diametralne przesłane biblijno-ewangeliczne.

    W sekcie ma kilku osobników biernych (w katolicyzmie popularne stwierdzenie- "jestem wierzący ale niepraktykujący"), organizacja taka posiada charyzmatyczne przywództwo, PRAWDA JEST TYLKO W SEKCIE!, świat tkwi w mocy szatana albo demonów, nie ma możliwości "zreformowania go" przez włączenie się w życie wspólnoty ludzkiej, na zasadach aktywnych. Jedyne co można, a nawet należy zrobić- to za wszelka cenę uratować chociaż niektórych od zagłady ( przez nawrócenie ich na właściwą wiarę!).

    Wszyscy członkowie sekty z utęsknieniem oczekują bliskiego już powrotu- lub nadejścia boskiego "terminatora", który naprawi ten "zdegenerowany świat" przez fizyczną i duchową eksterminację wszystkich nie należących do danej ( ich) denominacji religijnej. Wiele publikacji podkreśla, że grupą społeczną najbardziej podatną na prozelityzm sekt i N.R.R..- jest młodzież, szczególnie idealistyczna, uduchowiona, "dusząca się niejako" w sztywnych ramach tradycyjnej religijności ludowej o odcieniu wizjonersko-maryjnym.

    Dlatego po przełomie 1989 r.- ilość zarejestrowanych, legalnie związków religijnych w Polsce wzrosła z 37 (1989 r.) do 149 ( lipiec 1997 r.), a według KG Policji (styczeń 1998 r.) dalsze ok. 200 działa w podziemiu lub półlegalnie pod przykrywka fundacji zagranicznych, światopoglądowych, szkół medytacji i samorealizacji na podbudowie filozofii wedyjskiej i buddyjskiej.

    Zakrawa na tragikomedię, że w "Raporcie o stanie Państwa" z grudnia 1995 r. Biuro Bezpieczeństwa Narodowego przy Prezydencie RP, w rozdz. VII zaliczyło agresywną działalność sekt za niebezpieczeństwo dla sprawnego funkcjonowania państwa i ładu społecznego, a już rok później sekty nie były żadnym problemem... !

    Osoba uwikłana w jakąś sektę czy tzw. nowy ruch religijny ( nie mylić z ruchami katolickimi skupionymi w R.R.K. w Warszawie, mające asystencję kościelną z ramienia Episkopatu Polski), przejawia nagłą, niewytłumaczalną zmianę upodobań, poglądów i postaw. Przejawia się to w następujący sposób:

    1. Nagła zmiana osobowości.
    2. Osoby takie sprawiają wrażenie nieobecnych (czasami jest to stan podobny do transu).
    3. Zamknięcie się w sobie i tajemniczość.
    4. Posługiwanie się żargonem (językiem) sekty...
    5. Nowy sposób odżywiania się.
    6. Nowe kontakty towarzyskie.
    7. Utrata poczucia humoru.
    8. Utrata zdolności krytycznego spojżenia.
    9. Przesadny krytycyzm.
    10. Przyjmowanie agresywnej postawy obronnej.
    11. Utrata umiejętności abstrakcyjnego myślenia i nie używanie metafor, utrata płynności wypowiedzi i zmiana dotychczasowego sposobu formułowania myśli
    12. Ograniczenie zdolności do zawierania związków intymnych.
    13. Brak uczuć i chłód w stosunkach z rodziną i przyjaciółmi ("żywe trupy", "...tato-śmierdzisz trupem!")
    14. Zmiany fizyczne- nagły spadek lub przyrost wagi spowodowany nieodpowiednią dietą, bezsennością, przemęczeniem.
    15. Zachowania neurotyczne, psychotyczne, skłonności samobójcze
    16. Niezwykłe podniecenie i witalność, lub przeciwnie apatyczność i zniechęcenie (uzależnione od technik zastosowanych przez werbownika).
    17. Fascynacja nową literaturą ( religijną).
    18. Częste znikanie z domu bez podania wiarygodnych przyczyn, oraz czasu powrotu.
    19. Znikanie z domu początkowo drobnych sum pieniężnych, później akcji, obligacji, pamiątek rodzinnych, biżuterii, złota, walut obcych itp.
    20. Nagłe telefony od osób obcych z zapytaniem o osobę ( będącą poddana werbunkowi), po prośbie o przedstawienie się -nagłe odłożenie słuchawki.
    21. Zaniechanie praktyk religijnych, dewastacja obrazów o tematyce religijnej, porzucenie szkoły lub studiów ( przy wcześniejszym "opuszczeniu się" w nauce).

    Nie warto jednak samemu podejmować działań mających na celu odzyskanie osoby uwikłanej w organizacji sekciarskiej, gdyż można popełnić wiele nieodwracalnych błędów, trudnych później do poprawienia lub wręcz niemożliwych.

    Najlepiej skontaktować się z którąś z działających na terenie Polski organizacji kompetentnych i fachowych w tym temacie, posiadającej doświadczenie i odpowiednią kadrę.

    Wszelkie porady są udzielane bezpłatnie przez osoby tam usługujące.

    W Polsce działa kilka organizacji o charakterze antykultowym.

    Najstarszą z nich jest Stowarzyszenie Ruch Effatha mający ośrodki konsultacyjne d/s. sekt i tzw. nowej religijności przy parafiach rzymsko-katolickich i Instytutach Kultury Chrześcijańskiej (ok. 30 ośrodków).

    Stowarzyszenie to posiada największe doświadczenie z racji działalności od 1989 r.

    Drugą instytucją zajmującą się tym problemem są ośrodki dominikańskie rozproszone w kilku dużych aglomeracjach miejskich polski Centralnej i Płd. Ośrodki te działają od 1994 r., Najstarszym z nich jest słynne Centrum Informacji i Dokumentacji Nowych Ruchów Religijnych i Sekt w Krakowie.

    Trzecią organizacją jest Stowarzyszenie Ruch Obrony Rodziny i Jednostki z siedzibą w Wołominie, mającą w chwili obecnej trzy ośrodki pomocy dla osób poszkodowanych przez sekty.

    Działa również w Polsce kilka (3) ośrodków d/s. sekt i N.R.R. pod auspicjami "Civitas Christiana".

    Na świecie działa ponad 1000 organizacji antykultowych świeckich, katolickich, protestanckich, z którymi Stowarzyszenie Ruch Effatha i Dominikanie są w kontakcie i we współpracy.

    Należą do nich m. in. Association de Defense de I indyvidu (ADFI)- Francja; The Dialog Center International- Dania; Schweizeriche Arbeitsgruppe gegen Destructive Kulte- Szwajcaria; New Zealand Parents Group- Nowa Zelandia, Council on Mind Abuse- Kanada, Toruko Homa- Japonia; American Family Fundation- U.S.A.; Samenwerkende Ouders Sekteleden- Holandia;....



    Opracował: Dariusz Fras


    Opracowano na podstawie:

    1. ks. Bp. Zygmunt Pawłowicz- Kościół Katolicki i Sekty w Polsce., Gdańsk 1996 r.
    2. ks. Andrzej Zwoliński- Anatomia sekty, Kraków 1996 r.
    3. Jean Ritche- Sekty -Uwaga Rodzice!, Warszawa 1994 r.
    4. Eleen Barker- Nowe Ruchy Religijne, Kraków 1997 r.
    5. Vaclaw P. Borovicka- Sekty Szatańskich Bogów, Warszawa 1997 r.
    6. Stephan Hassan- Psychomanipulacja w sektach, Łódź 1997 r.
    7. Pr. zb. w przekł. ks. Antoniego Kajzerka- Wspólnoty Kościelne, Niezależne Grupy Religijne, Sekty, Warszawa 1994 r.
    8. Jean Ritche- Tajemniczy Świat Sekt i Kultów, Warszawa 1994 r.
    9. ks. Władysław Nowak- sekty w Polsce a Młodzież, Olsztyn 1995 r.
    10. 10. ks. Stanisław Pyszka SJ- Kościół katolicki a Sekty, Kraków 1994 r.
    11. o. Piotr Jordan Śliwiński OFM Cap.- Religijna Sałatka- kilka słów o nowych formach religijnych i parareligijnych, Poznań 1996 r.
    12. David Boadella- Toksyczni Terapeuci przemoc religijna, sekty, Warszawa 1994 r.
    13. Andrzej J. Sarwa- Herezjarchowie i Schizmatycy, Poznań 1991 r.
    14. Włodzimierz Bednarski- W Obronie Wiary- Pismo święte a nauka Świadków Jehowy, innych sekt i wyznań niekatolickich, Gdańsk-Toruń 1997 r.
    15. dr Grzegorz Fels- Dwa Oblicza Hare Kriszna, Niepokalanów 1997 r.
    16. dr Grzegorz Fels- Świadkowie Jehowy bez retuszu, Niepokalanów 1995 r.
    17. Josh Mcdowell, Don Sterart- Oszukani- w co wierzą kulty i jak przyciągają wyznawców ?, Lublin 1994 r.
    18. Adolf Holl- Heretycy- Panorama myśli kacerskiej i ruchu dysydenckiego w chrześcijań- stwie, Gdynia 1997 r.
    19. Mitch Pacwa- Katolicy wobec New Age, Kraków 1994 r.
    20. Douglas Groothuis- Jezus w świetle New Age, Warszawa 1996 r.
    21. Douglas Groothuis- New Age - czy naprawdę nowa era?, Katowice 1994 r.
    22. Tadeusz Doktór- Ruchy Kultowe, psychologiczna charakterystyka uczestników, Kraków 1991 r.
    23. Caryl Matriciana- Bogowie New Age, Warszawa 1997 r.
    24. Bernard Frank- Leksykon New Age, Kraków 1997 r.
    25. Pr. zb. pod red. ks. dr hab. St. Dobrzanowskiego- New Age- Pseudoreligia, Kraków 1994 r.
    26. ks. Andrzej Zwoliński- Wokół Masonerii, Kraków 1995 r.
    27. Maurice Blondel- Filozoficzne Wyzwania Chrześcijaństwa, Kraków 1994 r.
    28. s. Michaela Pawlik O.P.- Złudne Uroki Duchowości Wschodu, Warszawa 1993 r.
    29. Roczniki Czasopisma "EFFATHA- OTWÓRZ SIĘ!" z lat 1990-1997.
    30. Biblia w przekładzie Brytyjskiego i Zagranicznego Towarzystwa Biblijnego w Warszawie, United Bible Societies: 1975 r., wyd. polskie 1991 r.
    31. Biblia Tysiąclecia wyd.II, wyd. Pallotinum, Poznań 1980 r.



  • © Wszelkie prawa zastrzeżone 2001-2018

    Stowarzyszenie EFFATHA
    e-mail: info@effatha.org.pl

    Ostatnio aktualizowane: 31.01.2014
    Strona istnieje od: 15.10.2001