Stowarzyszenie Effatha - sekty, zagrożenia wiary, apologetyka
www.effatha-org.7m.pl
Jan Paweł II o sektach



Stowarzyszenie EFFATHA
im. św. Maksymiliana Marii Kolbego i św. Andrzeja Boboli

Wstecz

STATUT STOWARZYSZENIA RUCH EFFATHA

ROZDZIAŁ I

Dane ogólne

§1

1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Ruch Effatha, dalej zwane "Stowarzyszeniem".

2. Stowarzyszenie jako Organizacja posiada osobowość prawną, działa w oparciu o przepisy ustawy "Prawo o stowarzyszeniach".

3. Siedzibą Stowarzyszenia i jego władz, jest miasto Marki k. Warszawy.

§ 2

1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

§3

1. Celem Stowarzyszenia jest działalność profilaktyczno-ewangelizacyjna, o profilu apologetycznym, względem ekspansji nowych ruchów religijnych i sekt, dążąca do ugruntowania wiary zgodnie z Chrystusowym orędziem ewangelii, które przekazuje Urząd Nauczycielski Kościoła Rzymskokatolickiego.

§ 4

1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:

- redagowanie i kolportaż czasopisma "Effatha - Otwórz się!", a w przyszłości również działalnością wydawniczą i audiowizualną

- pogłębianie znajomości prawd wiary wśród członków Stowarzyszenia jak również wśród szeroko pojętej opinii publicznej

- docieranie do rodzin wyznaniowo rozbitych poprzez bezpośredni kontakt - odwiedzanie domów "braci odłączonych"

- wygłaszanie tematycznych prelekcji na terenie całego kraju

- tworzenie kręgów biblijnych

- tworzenie za zgodą duszpasterzy przyparafialnych Punktów Poradnictwa Religijnego.

- organizowanie ogólnopolskich zjazdów Stowarzyszenia

- nawiązywanie kontaktów i współpracy z podobnymi stowarzyszeniami w kraju i zagranicą

ROZDZIAŁ II

Prawa i obowiązki członków Stowarzyszenia

§ 5

1. Członkowie stowarzyszenia dzielą się na:

- członków zwyczajnych

- sympatyków Stowarzyszenia

§ 6

1. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być osoby pełnoletnie, nie pozbawione praw publicznych, posiadające obywatelstwo polskie i popierające cele Stowarzyszenia.

§ 7

1. Członek zwyczajny Stowarzyszenia posiada:

- czynne i bierne prawo wyborcze

- prawo wybierania i bycia wybieranym do władz Stowarzyszenia

- prawo uczestniczenia w zjazdach ogólnopolskich oraz w innych działaniach wynikających z realizacji niniejszego Statutu

- prawo korzystać z dorobku materiałów informacyjnych oraz doświadczeń, zgromadzonych przez Stowarzyszenie.

2. Członek zwyczajny Stowarzyszenia jest zobowiązany:

- brać czynny udział w działalności Stowarzyszenia

- uiszczać składki członkowskie w przewidzianym terminie

- przestrzegać postanowień niniejszego Statutu, oraz innych uchwał władz Stowarzyszenia

- przykładnym życiem dawać świadectwo miernikom wiary i moralności Kościoła Rzymskokatolickiego

§ 8

1. Sympatykiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, pełnoletnia, nie pozbawiona praw publicznych, posiadająca obywatelstwo polskie bez względu na miejsce zamieszkania w kraju lub zagranicą.

2. Sympatyk Stowarzyszenia ma prawo uczestniczyć w pracach organizowanych przez Stowarzyszenie, wraz z głosem doradczym na ogólnopolskich zjazdach Stowarzyszenia.

3. Sympatyk Stowarzyszenia obowiązany jest do opłacania składek członkowskich, oraz do czynnego wspierania działalności Stowarzyszenia.

§ 9

1. O przyjęciu danej osoby w poczet członków zwyczajnych lub sympatyków Stowarzyszenia decyduje Zarząd po pozytywnym zaopiniowaniu pisemnej deklaracji kandydata.

2. W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków zwyczajnych lub sympatyków Stowarzyszenia zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty decyzji Zarządu. Orzeczenie Walnego Zgromadzenia traktuje się jako ostateczne.

§ 10

1. Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje przez:

- rezygnację z członkostwa złożoną Zarządowi na piśmie

- wykluczenie na podstawie uchwały Zarządu w przypadku prowadzenia przez członka zwyczajnego lub sympatyka działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem, oraz nieprzestrzegania uchwał i regulaminów wewnętrznych-władz Stowarzyszenia, lub działania na szkodę Stowarzyszenia.

- skreślenia z listy członków z powodu zalegania w okresie dłuższym niż trzy miesiące, z opłatą składek członkowskich.

- śmierci członka zwyczajnego lub sympatyka.

2. W przypadku wykluczenia lub zawieszenia w prawach członkowskich w Stowarzyszeniu zainteresowanemu przysługuje prawo do odwołania się do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty decyzji Zarządu.

ROZDZIAŁ III

Władze Stowarzyszenia

§ 11

1. Wyboru i powołania władz Stowarzyszenia dokonuje się spośród wszystkich członków zwyczajnych Stowarzyszenia, w głosowaniu tajnym przez Walne Zgromadzenie.

2. Uchwały Władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów, o ile dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.

3. Uchwały o których mowa w ust. 2 podejmowane są w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.

§ 12

1. Władzami Stowarzyszenia są:

- Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia

- Komisja Rewizyjna

- Zarząd

§ 13

1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

2. Walne Zgromadzenie członków Stowarzyszenia odbywa się z udziałem członków zwyczajnych przy biernej obecności sympatyków Stowarzyszenia, co najmniej 2 razy w roku.

3. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może się odbyć w każdym czasie, na wniosek Komisji Rewizyjnej , lub 1/3 członków w terminie 1- miesiąca od daty złożenia wniosku. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało Zwołane.

§ 14

1. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:

- wysłuchanie, zatwierdzanie lub odrzucenie sprawozdań Zarządu z działalności Stowarzyszenia

- udzielanie, lub też nie-po wysłuchaniu wniosku Komisji Rewizyjnej- absolutorium ustępującemu Zarządowi Stowarzyszenia

- wysłuchanie oraz ocena sprawozdań z działalności wydawniczej Stowarzyszenia, oraz redakcji czasopisma "EFFATHA - Otwórz się!"

- wybór Komisji Rewizyjnej

- wybór Zarządu

- rozpatrywanie i ostateczne rozstrzyganie odwołań od decyzji Zarządu

- podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

2. Członkowie Komisji Rewizyjnej i Zarządu wybierani są na okres trzech lat.

§ 15

1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków i ze swego grona wybiera przewodniczącego, przy czym żaden z członków Komisji Rewizyjnej nie może być jednocześnie w składzie Zarządu Stowarzyszenia.

2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

- przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli finansowej i merytorycznej działalności Stowarzyszenia

- kontrola działalności Zarządu

- składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu z działalności w minionej kadencji oraz propozycji uchwał

- obowiązek zwoływania Walnego Zgromadzenia jedynie w przypadku gdy Zarząd nie wywiązuje się niniejszego obowiązku o którym mowa w § 13, ust. 2.

- przedkładanie Zarządowi propozycji uchwał.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia.

4. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów. Ważność uchwał lub orzeczeń Komisji Rewizyjnej następuje przez ich podpisanie przez przewodniczącego.

5. W przypadku ustąpienia członków składu Komisji Rewizyjnej w czasie trwania 3- letniej kadencji, dokonuje Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.

§ 16

1. W skład Zarządu wchodzi sześciu członków, w tym:

- prezes

- wiceprezes

- sekretarz

- skarbnik

- asystent kościelny

- rzecznik prasowy

2. Członek Zarządu nie może sprawować jednocześnie funkcji w ramach Komisji Rewizyjnej.

3. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.

4. W przypadku ustąpienia członków składu Zarządu, uzupełnienie w czasie trwania trzyletniej kadencji, dokonuje Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.

§ 17

1. Obradami Zarządu kieruje prezes lub w razie jego nieobecności wiceprezes.

2. Program zebrania Zarządu przygotowuje prezes, po uprzedniej konsultacji z sekretarzem.

3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku.

4. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.

5. Dla ważności pism wychodzących z Zarządu, wymagany jest podpis Prezesa, lub też innego upoważnionego przez niego członka Zarządu.

§ 18

1. W zakres działania Zarządu wchodzi:

- realizacja uchwalonego statutu, oraz uchwał Walnego Zgromadzenia.

- orzekanie o przyznaniu, zawieszeniu lub pozbawieniu członkostwa w Stowarzyszeniu, oraz prowadzenie ewidencji członkowskiej

- wyznaczanie regionalnych koordynatorów Stowarzyszenia, oraz zwierzchnictwo nad ich działalnością

- składanie Walnemu Zgromadzeniu propozycji uchwał, oraz sprawozdań z działalności w minionej kadencji

- nawiązywanie kontaktów i współpracy z organizacjami krajowymi oraz międzynarodowymi wyspecjalizowanymi w działalności antykultowej.

- podejmowanie uchwał w sprawie ustalania wysokości składek członkowskich

2. Zarząd Stowarzyszenia rezerwuje sobie prawo zwoływania sympozjów regionalnych, o charakterze szkoleniowo- formacyjnym, których organizację oraz kierownictwo nad ich sprawnym przebiegiem zleca odpowiedniemu koordynatorowi strefowemu.

3. Sympozja regionalne o których mowa w ust. 2., nie posiadają jakichkolwiek uprawnień uchwałodawczych ani decyzyjnych, a ich szczegółowy program musi posiadać akceptację Prezesa Zarządu.

4. Do zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia upoważniony jest Prezes łącznie ze Skarbnikiem.

5. Prawo zwoływania Walnego Zgromadzenia przysługuje Zarządowi, a w sytuacji szczególnej określonej w § 13, ust. 3 - również Komisji Rewizyjnej, oraz na wniosek 1/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

6. Zarząd poprzez czasopismo "EFFATHA - Otwórz się!", zawiadamia o terminie Walnego Zgromadzenia oraz sympozjów regionalnych, co najmniej na 30 dni przed ich odbyciem.

ROZDZIAŁ IV

Finansowanie Stowarzyszenia

§ 19

1. Stowarzyszenie finansuje się z zasobów majątku powstałego, ze składek członkowskich, darowizn, dotacji, spadków, oraz ofiarności publicznej.

2. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie w banku na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być jak najszybciej przekazane na konto bankowe. Składki członkowskie winny być wpłacane bezpośrednio na konto bankowe Stowarzyszenia.

3. Stowarzyszenie może przystępować do spółek i funduszy, i korzystać z osiągniętych w ten sposób dochodów z przeznaczeniem na działalność statutową.

4. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

ROZDZIAŁ V

Zmiana Statutu

§ 20

1. Statut niniejszy może być zmieniony wyłącznie przez Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia na podstawie uchwały powziętej większością 2/3 głosów , w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

ROZDZIAŁ VI

Postanowienia końcowe i Rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 21

1. Z chwilą otrzymania przez Zarząd "votum nieufności", Walne Zgromadzenie, ma obowiązek wyłonienia nowego Zarządu, lub w sytuacji skrajnej - likwidatorów Stowarzyszenia.

2. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

3. Z chwilą podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie powołuje Komisje Likwidacyjną, składającą się wyłącznie z członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

4. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia:

- orzeka o ustaniu działalności Stowarzyszenia

- zawiera wniosek o wyrejestrowanie Stowarzyszenia

- określa sposoby podziału majątku Stowarzyszenia

5. Pozostały po likwidacji Stowarzyszenia majątek przeznacza się na cele działalności misyjnej Kościoła Rzymskokatolickiego.




Statut niniejszy został zatwierdzony decyzją zebrania Założycieli Stowarzyszenia Ruch Effatha dnia 30. 11. 1997 r. w Markach - Strudze, oraz zmodyfikowany decyzjami Organu Nadzorującego - pismem nr SO .III. 5010/143/98 z dn. 09. 02. 1998 r. oraz postanowieniami Sądu Rejestrowego w Warszawie dn. 28. 04. ,oraz 12. 05. 1998 r.




Przewodniczący Zebrania Założycielskiego
Członek Komitetu Założycielskiego
Tadeusz Kunda

Członek Komitetu Założycielskiego
Dariusz Fras

Członek Komitetu Założycielskiego
Joanna Emche

Warszawa: 11.05.1998 r.



© Wszelkie prawa zastrzeżone 2001-2018

Stowarzyszenie EFFATHA
e-mail: info@effatha.org.pl

Ostatnio aktualizowane: 09.09.2005
Strona istnieje od: 15.10.2001